fbpx

כיצד להתמודד עם פערים בקורות החיים

בעולם התעסוקה המודרני, שבו שינויים ומעברים תכופים הפכו לנורמה, פערים בקורות החיים הם תופעה שכיחה ומקובלת לחלוטין. למעשה, מחקרים מראים שכיום אנשים מחליפים משרות בממוצע כל 4-5 שנים, ורבים לוקחים גם הפסקות יזומות במהלך הקריירה כדי להתפתח, ללמוד או לטפל בענייני משפחה.

למרות זאת, מועמדים רבים עדיין מרגישים חששות ואי ודאות לגבי הדרך הנכונה להציג פערים בקו”ח. הם דואגים שמא המעסיקים הפוטנציאליים יפרשו את ההפסקות באופן שלילי – כסימן לחוסר אחריות, חוסר מחויבות או חוסר התמדה. מועמדים עלולים לחשוש שפערים יקשו עליהם להתחרות מול מועמדים עם רצף תעסוקתי רציף וייפגעו משמעותית בסיכויי הקבלה שלהם.

עם זאת, חשוב לזכור שגם למראיינים ולמנהלי גיוס יש לרוב ניסיון עם פערים בקורות החיים, הן מהצד האישי והן מניסיונם המקצועי. רוב המעסיקים מבינים שלאנשים יש חיים מחוץ לעבודה ולפעמים בחייהם של אנשים קורים שינויים או נסיבות בלתי צפויות שגורמות להפסקות בקריירה. מה שבאמת חשוב למעסיקים זה לא עצם קיומם של הפערים, אלא האופן שבו המועמדים מציגים אותם והלקחים שהם לוקחים מהתקופות האלה.

הפערים יכולים לנבוע ממגוון סיבות, כמו למשל:

  • פיטורים או התפטרות בעקבות קיצוצים, שינוי מבנה ארגוני או אי התאמה בין העובד לתפקיד/ארגון
  • מעבר מתוכנן בין תפקידים או חברות, שיכול לכלול תקופת חיפוש עבודה
  • יציאה לחופשת לידה או להורות, במיוחד בקרב נשים, אך גם יותר ויותר גברים בוחרים לקחת חופשות ממושכות
  • הפסקה לצורך טיפול במבוגרים, ילדים או בני משפחה אחרים עם מחלות כרוניות או מצבים בריאותיים מיוחדים
  • מעבר דירה למדינה או עיר אחרת, שיכול להצריך זמן להסתגלות ולמציאת עבודה מתאימה
  • לימודים אקדמיים, הכשרות מקצועיות או קורסים שנועדו לרכוש מיומנויות חדשות ולקדם את הקריירה
  • תקופות של מעורבות בהתנדבות, בפרויקטים קהילתיים או בעשייה פרו-בונו
  • הקמת עסק עצמאי, יזמות או ניהול סטארטאפ, שיכולים ליצור אתנחתא מתעסוקה כשכירים
  • זמן לחיפוש עצמי, טיולים או התנסויות משמעותיות אחרות שנועדו לגבש את הזהות והכיוון המקצועי
  • משרה כלשהי במסגרת בעבודה זמנית שמבחינתכם היא לא רצינית ואין טעם להזכיר אותה בקו”ח.

כפי שניתן לראות, לפערים בקריירה יכולות להיות סיבות מגוונות ולגיטימיות, וחלקן אף עשויות להעיד על יוזמה, אומץ ויכולת למידה של המועמד. האתגר הוא למצוא דרכים אסטרטגיות להציג את הפערים בצורה חיובית ומועילה, כך שישתלבו בסיפור הקריירה הכולל ויבליטו את הערך של המועמד.

מאמר זה יפרוס בפניכם כלים וטיפים מעשיים להתמודדות אפקטיבית עם פערים בקו״ח. תלמדו כיצד להסביר פערים בצורה מכבדת ותמציתית, כיצד להדגיש פעילויות משמעותיות שביצעתם בתקופות הללו, כיצד להתאים את פורמט קורות החיים למצבכם וכיצד להתכונן לשאלות בנושא בראיונות עבודה.

המסר העיקרי הוא שפערים הם חלק טבעי מעולם התעסוקה המשתנה של ימינו, ושניתן להפוך אותם מאתגר ליתרון על ידי תקשורת מודעת ואסטרטגית. בסופו של דבר, הדבר המשמעותי ביותר הוא האופן שבו המועמדים מנצלים את התקופות הללו להתפתחות, ללמידה ולצמיחה – וכיצד הם מביאים את התובנות והכישורים שרכשו לידי ביטוי בהזדמנויות הבאות.

כיצד להציג פערים בצורה חיובית

כשאתם ניגשים לחפש עבודה לאחר תקופת הפסקה, האתגר העיקרי הוא כיצד למסגר את הפערים בקורות החיים בצורה שתציג אתכם כמועמדים אטרקטיביים וראויים. המפתח הוא לנקוט גישה אסטרטגית שתדגיש את הצדדים החיוביים של התקופה ואת הערך שהפקתם ממנה. הנה כמה עצות מעשיות:

התמקדו בכישורים ובניסיון הרלוונטיים

בעת כתיבת קורות החיים, נסו להסיט את תשומת הלב מהפערים עצמם ולהתמקד דווקא בפרטים שהכי רלוונטיים למשרה שאליה אתם מגישים מועמדות. הקפידו להבליט את הכישורים, ההישגים והפרויקטים הממחישים בצורה הטובה ביותר את התאמתכם ואת הערך שתביאו לתפקיד. ככל שתצליחו “למכור” את הניסיון שלכם כמשמעותי ומועיל לתפקיד הספציפי, כך יעניקו פחות תשומת לב לחוסר הרציפות בציר הזמן.

הסבירו בקצרה את נסיבות ההפסקה

במידה והפער התעסוקתי משמעותי או ארוך מספיק, מומלץ לכלול איזכור תמציתי וענייני של הסיבות שהובילו אליו. זה יכול להיעשות במשפט קצר בקורות החיים עצמם, או בשיחה בהמשך התהליך. למשל: “לקחתי חופשה מתוכננת כדי לסייע בטיפול באב החולה שלי”, או “יצאתי לחל”ת כדי להתלוות למשפחתי בתקופת רילוקיישן בחו”ל”. הסבר ישיר וכן יסייע למסגר את ההפסקה כתקופה לגיטימית עם נסיבות ברורות.

ציינו פעילויות התפתחות בתקופת הפער

מאוד חשוב לנצל את ההזדמנות ולחלוק עם המעסיק פוטנציאלי פעילויות משמעותיות שעסקתם בהן במהלך תקופת ההפסקה. גם אם מדובר בדברים שאינם קשורים ישירות לקריירה, הם עדיין יכולים להציג אתכם באור חיובי כאדם יצרני, יוזם ובעל מוטיבציה. לדוגמה, האם השתתפתם בקורסים מקוונים ורכשתם כישורים חדשים? האם התנדבתם לפרויקט קהילתי? האם למדתם שפה? ציינו כיצד המשכתם להרחיב את הידע והניסיון שלכם גם בהעדר מסגרת תעסוקתית קבועה.

הדגישו תובנות ולקחים לקריירה

אם ההפסקה בקריירה נבעה מבחירה אישית מודעת, זו יכולה להיות הזדמנות מצוינת לחלוק עם המראיין/ת את המניעים והתובנות העמוקות שהניעו אתכם. למשל, אולי בחרתם ליזום שינוי כיוון כי הבנתם שהמסלול הקודם לא הולם את הערכים והשאיפות שלכם? אולי התקופה הזו עזרה לכם להתחבר מחדש לתחושת המשמעות והיעוד? הסבירו כיצד פסק הזמן והרפלקציה שעברתם הבהירו לכם מה באמת חשוב ותרמו לגיבוש החזון המקצועי המחודש שלכם.

התאימו את פורמט קורות החיים

במקרה של פערים משמעותיים, עשוי להיות יעיל יותר להשתמש בפורמט קו”ח שאינו מדגיש כל כך את הציר הכרונולוגי. למשל, פורמט פונקציונלי או היברידי שמקבץ את הניסיון לפי נושאים, כישורים או פרויקטים רלוונטיים. כך תוכלו “לטשטש” את הפערים בעמוד השני ולהסב את תשומת הלב דווקא לרכיבים שמחזקים את התאמתכם לתפקיד. עם זאת, זכרו שעדיין עליכם לספק בשלב כלשהו הסבר הגיוני וישיר על ההפסקות.

התכוננו לשאלות בנושא

לבסוף, אל תופתעו אם יישאלו אתכם על הפערים באופן ישיר בראיונות עבודה. זה נושא טבעי לברר לגביו, במיוחד אם מדובר בהפסקה ממושכת או לא שגרתית. הכינו מראש תשובה עניינית ותמציתית, בת 2-3 משפטים, שמתארת בכנות את הרקע לפער. הימנעו מלהתנצל או להרחיב יתר על המידע, והתמקדו בלקחים החיוביים ובאופן שבו התקופה הזו תורמת לערך שלכם כעובדים. למשל: “לאחר לידת בני, בחרתי להישאר איתו בבית כדי להעניק לו בסיס איתן ובטוח בחודשים הראשונים. מעבר להיותה תקופה מעצימה ומלמדת מבחינה אישית, היא לימדה אותי rגם הרבה על ניהול זמן, סדר עדיפויות וחוסן נפשי. אני מרגישה שהיום אני חוזרת לשוק העבודה עם אנרגיות חדשות ועם כישורים רכים משמעותיים שיועילו לי בכל תפקיד”.

זכרו, המטרה היא להציג את הפערים כחלק טבעי ומקובל בסיפור הקריירה המודרני. אם תגשו לנושא בצורה בטוחה, כנה ואסטרטגית, סביר להניח שהמעסיקים יעריכו את היושרה והבגרות שלכם. התמקדו באור החיובי שהתקופות הללו שופכות על הערכים, האופי וההתפתחות שלכם – ותראו שהן יכולות להפוך דווקא למקור של עניין ועוצמה בעיני המראיינים.

פעילויות מומלצות במהלך פערים תעסוקתיים

אם אתם נמצאים כעת בתקופת הפוגה מהקריירה, חשוב לזכור שזו יכולה להיות הזדמנות יקרת ערך להשקיע בהתפתחות האישית והמקצועית שלכם. במקום לראות בהפסקה התעסוקתית כ”זמן מבוזבז”, נסו לנצל אותה לטובת פעילויות מגוונות שימשיכו לקדם אתכם ולבנות את הפרופיל התעסוקתי שלכם. הנה כמה רעיונות מומלצים:

למידה וחיזוק הכישורים המקצועיים

אחת הדרכים הטובות ביותר לנצל את ההפסקה בקריירה היא להקדיש זמן ללימודים ולהרחבת הידע בתחום העיסוק שלכם או בתחומים משיקים. חפשו הזדמנויות להשתתף בקורסים מקוונים, סדנאות, וובינרים או השתלמויות מקצועיות שיספקו לכם כלים מעשיים וחשיפה לחידושים האחרונים בענף. שקלו גם לרכוש הסמכות רשמיות או ללמוד טכנולוגיות ושפות תכנות נדרשות בשוק. ככל שתשקיעו בפיתוח מיומנויות רלוונטיות, כך יהיה לכם קל יותר לחזור אחר כך לשוק העבודה עם יתרון תחרותי.

התנדבות בפרויקטים בתחום

דרך נוספת לשמור על עצמכם מעורבים ופעילים מקצועית היא למצוא הזדמנויות להתנדבות בארגונים או פרויקטים הקשורים לתחום העיסוק שלכם. למשל, אם אתם מפתחים, אולי תוכלו להציע את כישוריכם לארגון ללא מטרות רווח שזקוק לעזרה בבניית אתר? אם אתם עובדים סוציאליים, אולי תרצו להתנדב במרכז לנוער בסיכון? התנדבות היא דרך מצוינת לא רק לתרום מהידע שלכם, אלא גם להעשיר את קורות החיים בניסיון מעשי ולהישאר מחוברים לתעשייה.

בניית המותג האישי ברשת

בימינו, נוכחות מקוונת מקצועית היא חלק בלתי נפרד מהמוניטין התעסוקתי שלנו. השתמשו בזמן הפנוי כדי לחזק את הפרופילים שלכם ברשתות חברתיות כמו לינקדאין, טוויטר או גיטהאב (אם אתם בתחום ההייטק). כתבו פוסטים מקוריים שחולקים תובנות מקצועיות, שתפו מאמרים מעניינים, צרו קשרים עם אנשים בולטים בתעשייה והשתתפו בדיונים מהותיים. ככל שתגבירו את הנוכחות וההשתתפות שלכם, כך יותר אנשים יזהו אתכם כשחקנים רלוונטיים בתחום ויבינו את הערך שאתם מביאים.

נטוורקינג והרחבת המעגל המקצועי

הפסקה בקריירה יכולה להיות זמן אידיאלי להתמקד בהרחבת רשת הקשרים המקצועית שלכם. צאו מאזור הנוחות, הירשמו לכנסים, השתתפו באירועי נטוורקינג ויצרו הזדמנויות לפגוש אנשים חדשים מהתעשייה. ספגו מהם מידע על מגמות ואתגרים עדכניים, למדו על הזדמנויות חבויות ושתפו את הידע והניסיון שלכם. ככל שתטפחו יותר מערכות יחסים מקצועיות, כך יגדלו הסיכויים שלכם לשמוע על משרות רלוונטיות כשתחליטו לחזור לשוק.

התנסות בפרילאנס או יזמות

לבסוף, אם הפסקתם זמנית לעבוד כשכירים, אולי זה הזמן לחקור אפיקים של עבודה עצמאית? בין אם מדובר בפרויקטים של פרילאנס מדי פעם או בהרפתקה של ממש ביזמות, עבודה על פרויקטים עצמאיים יכולה לתת לכם גמישות, עצמאות וסיפוק יצירתי. זו גם הזדמנות מצוינת לבדוק כיווני קריירה חלופיים, להעמיק בתחומי עניין ספציפיים וכמובן – להמשיך לבנות פורטפוליו עשיר ומגוון של הישגים ועבודות שישרתו אתכם בהמשך הדרך.

זכרו, פערים בקריירה לא חייבים להיות תקופות “ריקות”. אם תשכילו לנצל את ההזדמנות הזו ולמלא אותה בפעילויות מגוונות של למידה, התנדבות, בניית מוניטין ויצירת קשרים – תוכלו לצאת ממנה מחוזקים, מיומנים ובעלי פרופיל תעסוקתי מרשים הרבה יותר. תנו לסקרנות ולאומץ להוביל אתכם, ותופתעו לגלות שדווקא ההפסקה הזו הייתה קרש הקפיצה שלכם לשלב הבא והמרגש בקריירה.

לסיכום, פערים בקורות החיים הם לגיטימיים לחלוטין ולא צריכים להוות חסם בקריירה. מה שחשוב הוא היכולת להציג את הפערים האלה בצורה חיובית ולמנף את הזמן הזה להמשך פיתוח מקצועי ואישי. הישארו פעילים, מעורבים ואופטימיים – ותראו שגם תקופות מעבר יכולות להפוך לזמנים מצמיחים וערכיים בסיפור הקריירה הייחודי שלכם.

תוכן עניינים

משרות חמות, טיפים, וובינרים ועדכונים בדרך למציאת העבודה הבאה שלכם

שליחת קורות חיים

הדרך למשרה הבאה שלך מתחילה ממש עכשיו
מרגש? גם אותנו!

- או מילוי הטופס הבא: -

תודה

הפרטים נשלחו בהצלחה!

איזה כיף

בדקות הקרובות ישלח אלייך
sms עם פרטים נוספים

רגע... לפני שאתם הולכים,

את קורות החיים שלכם כבר שלחתם?
תנו לנו למצוא לכם את המשרה הבאה שלכם!

- או מילוי הטופס הבא: -

איזה כיף, הפרטים נשלחו בהצלחה!

נדבר בקרוב.
ולבינתיים, כדאי לעקוב אחרינו ברשתות החברתיות :)

איזה כיף, הפרטים נשלחו בהצלחה!

נדבר בקרוב.
ולבינתיים, כדאי לעקוב אחרינו ברשתות החברתיות :)

איזה כיף, הפרטים נשלחו בהצלחה!

נדבר בקרוב.
ולבינתיים, כדאי לעקוב אחרינו ברשתות החברתיות :)

איזה כיף, הפרטים נשלחו בהצלחה!

נדבר בקרוב.
ולבינתיים, כדאי לעקוב אחרינו ברשתות החברתיות :)

איזה כיף, הפרטים נשלחו בהצלחה!

נדבר בקרוב.
ולבינתיים, כדאי לעקוב אחרינו ברשתות החברתיות :)

הגשת מועמדות

הגשת מועמדות באמצעות קובץ קורות חיים:

- או מילוי הטופס הבא: -

יצירת קשר

צרו קשר וקבלו פיתרון מקיף, מקצועי ומותאם אישית לצרכים שלכם! צוות המומחים שלנו פה עבורכם.

התחברות

ברוך שובך! התחבר לחשבון שלך באמצעות רשתות:

או באמצעות דוא״ל וסיסמא:

הרשמה לאתר מעוף

יצירת חשבון באתר מאפשרת שמירת משרות מועדפות,
הגדרת סוכן חכם ושמירת קורות חיים באיזור האישי.
ההרשמה באמצעות רשתות:

או באמצעות דוא״ל: (הסיסמא תשלח אלייך במייל)

הנתונים האישיים שלך ישמשו לתמיכה בחוויה שלך ברחבי אתר זה ולניהול הגישה לחשבונך. קראו עוד בעמוד מדיניות פרטיות.

איזה כיף, הפרטים נשלחו בהצלחה!

נדבר בקרוב.
ולבינתיים, כדאי לעקוב אחרינו ברשתות החברתיות :)