fbpx

מה עדיף – שכיר או פרילנסר?

שכיר VS פרילנסר: יתרונות, חסרונות, ומה עדיף לכם

המאמר הבא עוסק ביתרונות והחסרונות של עבודה כשכיר לעומת עבודה כפרילנסר. במאמר זה ננסה להעמיק בדברים הטובים והטובים פחות של כל אפשרות, ונספק ניתוח קצר של ההבדלים העיקריים בין עבודה כפרילנסר עצמאי לבין עבודה כשכיר אצל מעסיק. לסיכום, ננסה לענות על השאלה איזו אפשרות עדיפה למי שמחפש להיכנס למעגל העבודה או לבצע שינוי בקריירה.

 

קצרים בזמן? שכיר או פרילנסר – אמל”ק:

הבחירה בין עבודה כשכיר או כפרילנסר תלויה בסופו של דבר בסדרי העדיפויות שלכם ובנסיבות האישיות. בעוד העבודה כשכיר מציעה יציבות ופוטנציאל להתפתחות מקצועית, עבודה כפרילנסר מאפשרת גמישות ושליטה רבה יותר במה שאתם עוסקים בו. זה אומר שהאפשרות ה”טובה יותר” תשתנה מאדם לאדם ותהיה תלויה בצרכיו ובמטרותיו הייחודיות.

יתרונות בעבודה כשכיר

  • הכנסה קבועה והטבות מהמעסיק
  • ביטחון תעסוקתי ויציבות
  • הזדמנות להתפתחות מקצועית
  • עלייה בשכר לאורך זמן

רוב העובדים במשק הישראלי הם עובדים שכירים, ויש לזה כמה סיבות ברורות. אחד היתרונות העיקריים בלעבוד כעובדים שכירים הוא ההכנסה הקבועה וההטבות הנלוות לעבודה בחברה או בעסק של מישהו אחר. עובדים שכירים מקבלים בדרך כלל משכורת קבועה (שעתית או גלובלית) שנותנת שקט נפשי. שכירים בדרך כלל זכאים גם להטבות נוספות כמו ביטוחים שונים, הפקדות לפנסיה ע”ח המעסיק, קרן השתלמות, ימי מחלה וימי וחופשה בתשלום. 

 

עבודה כשכיר יכולה לספק תחושה של יציבות פיננסית וביטחון, לאפשר לעובד לתקצב את ההוצאות שלו ולתכנן את העתיד ביתר ודאות. בנוסף להטבות הכספיות, העבודה כשכיר מציעה גם אפשרות לפיתוח יכולות והכשרה מקצועית. מעסיקים רבים מספקים לעובדים הזדמנויות ללמוד מיומנויות חדשות ולשפר את “ארגז הכלים” המקצועי שלהם — מה שיכול להוביל לקידום לתפקיד או משרה טובים יותר ולמשכורת גבוהה יותר. עבור אנשים רבים, היתרונות האלה הופכים את העבודה כשכירים לאפשרות המתאימה ביותר.

 

חסרונות של עבודה כשכיר

  • שליטה מוגבלת על לוח זמנים ומשימות עבודה
  • יכול להיווצר חוסר איזון בין החיים האישיים לעבודה
  • תלות במעסיק יחיד
  • פוטנציאל לעימותים עם עמיתים ובוסים

 

אבל לעבודה כשכיר יש גם חסרונות. בין החסרונות העיקריים של עבודה כשכירים אפשר למנות את השליטה המוגבלת שיש לעובד השכיר על לוח הזמנים והמשימות שהוא נדרש לבצע. עובדים שכירים לרוב נדרשים לעבוד בימים ושעות קבועים, ולפעול לפי הנחיות של הדרג שמעליהם, מה שהופך את העבודה למגבילה ולא גמישה. לעובדים שכבר הקימו משפחה או שיש להם מחויבות נוספות כמו למשל טיפול בהורה מבוגר או מצב רפואי מיוחד, המגבלות האלו יכולות להיות מאתגרות במיוחד.

 

שכירים גם עלולים להתקשות לאזן בין העבודה והחיים האישיים שלהם, במיוחד אם מדובר במקום עבודה תובעני. בנוסף, עבודה כשכיר בדרך כלל אומרת שהשכיר תלוי במעסיק בודד שישלם לו את המשכורת, מה שיכול להיות מסוכן אם החברה בה הוא עובד חווה קשיים כלכליים או מחליטה לפטר עובדים. עוד אספקט שאי אפשר להתעלם ממנו הוא שעבודה יומיומית עם שכירים אחרים טומנת בחובה גם פוטנציאל לריבים וויכוחים עם עמיתים ומנהלים. זה יכול ליצור סביבת עבודה לא נעימה שעלולה לגרום ללחץ נפשי ולהזיק לבריאות הנפשית.

שכיר או פרילנסר

יתרונות בעבודה כפרילנסר

מה זה פרילנסר?

פרילנסר הוא אדם שעובד עבור עצמו, ולא עבור מעסיק. פרילנסרים בדרך כלל עובדים עבור מספר לקוחות בו זמנית, ונוטים לקחת פרוייקטים שונים. זאת אומרת שיש להם את הגמישות לבחור את הפרויקטים עליהם הם עובדים ואת הלקוחות איתם הם עובדים, ולקבוע את לוחות הזמנים שלהם בעצמם. אפשר לעבוד כפרילנסרים עשויים במגוון רחב של תחומים: כתיבת תוכן, עיצוב, פיתוח אתרים, ייעוץ ועוד.

 

היתרונות:

  • אפשר לבחור את הלקוחות שעובדים איתם
  • גמישות ושליטה בלוח הזמנים של העבודה
  • הזדמנות לעבוד במגוון פרויקטים
  • פוטנציאל להרוויח הכנסה גבוהה יותר

 

לעבודה כפרילנסר יש מספר יתרונות. אפשר למשל להסתכל על הגמישות והאוטונומיה שאותן עבודה כפרילנסר מאפשרת. לפרילנסר יש את היכולת לבחור את הפרויקטים והלקוחות שהוא עובד איתם, מה שאומר שהוא יכול להתאים את העבודה לתחומי העניין והחוזקות שלו. עבודה כפרילנסר יכולה להיות רלוונטית במיוחד למי שחשוב להם הוא לוח זמנים גמיש שהם יכולים לקבוע בעצמם. בתור פרילנסרים, אפשר להיות בשליטה על ימי העבודה ושעות העבודה.

 

לפרילנסרים יש גם את היכולת לעבוד במספר פרוייקטים בו זמנית ולבנות תיק עבודות מגוון, שיכול לעזור להם לצבור ניסיון ומיומנויות יקרות ערך. עבודה בסגנון הזה מתאימה מאוד לאנשים שנוטים להשתעמם מלעשות את אותו הדבר בכל יום, ומעונינים לעשות דברים חדשים או שונים שישמרו אצלם על עניין גבוה ותשוקה לעבודה. 

 

יתרון נוסף בעבודה כפרילנסר הוא הפוטנציאל לרווחים גבוהים יותר. בגלל שפרילנסרים לא מחויבים רק למעסיק אחד, הם יכולים לעבוד עבור כמה אנשים או חברות בו זמנית, והרבה פעמים זה אומר להרוויח יותר ממה שהיו מרוויחים כשכירים. למי שמעוניינים להגדיל את ההכנסה שלהם ולפרוץ את תקרת הזכוכית של ההכנסה כשכירים, עצמאות בדמות פרילנס יכולה להיות הדרך הנכונה.

 

חסרונות בעבודה כפרילנסר

 

  • אין “משכורת שדופקת”
  • אין הטבות מעסיק
  • קושי למצוא לקוחות קבועים ואיכותיים
  • הרגשת בדידות ומחסור בהיבט החברתי

 

גם בעולם הפרילנס, לא הכל דבש. אחד החסרונות העיקריים הוא היעדר ביטחון תעסוקתי. כמו שאמרנו, פרילנסרים עובדים באופן פרטי עבור כמה מעסיקים, ואין להם את אותה רמת ביטחון תעסוקתית כמו לעובדים שכירים. בתקופות של אי ודאות כלכלית, כשחברות בדרך כלל מקטינות הוצאות ומפחיתות את השימוש שלהן בפרילנסרים, זה יכול להיות לא נעים במיוחד כאשר הפרילנסר לא יודע מאיפה הוא יכניס כסף החודש. 

 

חיסרון נוסף בעבודה כפרילנסר הוא שאין הטבות מעסיק כמו בעבודה כשכיר. פרילנסרים נדרשים לדאוג לעצמם מכל הבחינות: ביטוחים, הפרשה לפנסיה, קרה”ש — הכל עליהם. הם גם לא נהנים מימי חופשה או מחלה שנותן המעסיק. הסכומים האלו יכולים להיות משמעותיים, והעובדה שבעבודה כפרלינסר פשוט אין את ההטבות האלה יכולה להיות שיקול מכריע כאשר מנסים להחליט האם עדיף לעבוד כשכיר או כפרלינסר. זה נכון במיוחד עבור מי שכבר רגילים לקבל את ההטבות האלו במסגרת מקום העבודה הנוכחי שלהם.

 

פרילנסרים גם מתמודדים עם האתגר של מציאת לקוחות. הם נדרשים להקדיש כסף, זמן ומאמץ גדול בשיווק של עצמם ושל השירותים שלהם ללקוחות פוטנציאליים, במיוחד בענפים עם תחרות גדולה. יש לא מעט אנשים שהם מעולים במקצוע שלהם, אבל הידיעה שהם יצטרכו לעסוק בשיווק ומו”מ עם לקוחות מרתיעה אותם.

 

עוד חיסרון משמעותי של פרלינסרים הוא האפשרות לסבול מבדידות והרגשה שהם “לבד מול העולם”. זה נכון במיוחד עבור מי שנמצאים ממש בתחילת הדרך שלהם. בגלל שפרילנסרים לא עובדים כחלק מארגון גדול, רוב הזמן הם לא נהנים מאותה רמת תמיכה וחברויות שהן חלק מעבודה בצוות של עובדים. זה יכול להיות חיסרון בולט עבור אנשים שרגילים להיבט החברתי-סוציאלי של עבודה עם קולגות. 

פרילנסר

סיכום

ראינו שגם לעבודה כשכיר וגם לעבודה כפרילנסר יש רשימה ארוכה של יתרונות וחסרונות. עבודה כשכיר בדרך כלל מספקת ביטחון תעסוקתי, הטבות מעביד, הזדמנות להתפתחות מקצועית ועלייה בשכר עם השנים והותק. עם זאת, שכירים מוגבלים בפוטנציאל ההכנסה שלהם והם לרוב “כבולים” ללוח זמנים עבודה קפדני המגביל את היכולת לקחת על עצמם מספר פרויקטים בו זמנית.

ובצד השני, אמנם לפרילנסרים יש פוטנציאל לשכר גבוה יותר ושליטה רבה יותר על לוחות הזמנים והפרויקטים שלהם, אבל חסר להם ביטחון תעסוקתי, הטבות, וההיבט החברתי של עבודה בצוות. בסופו של דבר, ההחלטה איזו אפשרות היא הטובה ביותר תלויה באדם שצריך לבצע את הבחירה, בהתבסס על הצרכים וההעדפות הייחודיות שלו.

 

מתלבטים בבחירת מקצוע? אנחנו כאן בשבילכם!

אבחון תעסוקתי בגישה אישית

לא משנה באיזה שלב אתם בחיים, אם אתם מרגישים מבולבלים ורוצים לדעת מה הכי מתאים לכם מבחינת תעסוקה, זו ההזדמנות שלכם!

אנחנו ביחידת האבחון של מעוף נסייע לך לבחור נכון את המקצוע המתאים ביותר עבורך גם בלימודים וגם בתעסוקה.

תוכן עניינים

משרות חמות, טיפים, וובינרים ועדכונים בדרך למציאת העבודה הבאה שלכם

שליחת קורות חיים

הדרך למשרה הבאה שלך מתחילה ממש עכשיו
מרגש? גם אותנו!

- או מילוי הטופס הבא: -

תודה

הפרטים נשלחו בהצלחה!

איזה כיף

בדקות הקרובות ישלח אלייך
sms עם פרטים נוספים

רגע... לפני שאתם הולכים,

את קורות החיים שלכם כבר שלחתם?
תנו לנו למצוא לכם את המשרה הבאה שלכם!

- או מילוי הטופס הבא: -

איזה כיף, הפרטים נשלחו בהצלחה!

נדבר בקרוב.
ולבינתיים, כדאי לעקוב אחרינו ברשתות החברתיות :)

איזה כיף, הפרטים נשלחו בהצלחה!

נדבר בקרוב.
ולבינתיים, כדאי לעקוב אחרינו ברשתות החברתיות :)

איזה כיף, הפרטים נשלחו בהצלחה!

נדבר בקרוב.
ולבינתיים, כדאי לעקוב אחרינו ברשתות החברתיות :)

איזה כיף, הפרטים נשלחו בהצלחה!

נדבר בקרוב.
ולבינתיים, כדאי לעקוב אחרינו ברשתות החברתיות :)

איזה כיף, הפרטים נשלחו בהצלחה!

נדבר בקרוב.
ולבינתיים, כדאי לעקוב אחרינו ברשתות החברתיות :)

הגשת מועמדות

הגשת מועמדות באמצעות קובץ קורות חיים:

- או מילוי הטופס הבא: -

יצירת קשר

צרו קשר וקבלו פיתרון מקיף, מקצועי ומותאם אישית לצרכים שלכם! צוות המומחים שלנו פה עבורכם.

התחברות

ברוך שובך! התחבר לחשבון שלך באמצעות רשתות:

או באמצעות דוא״ל וסיסמא:

הרשמה לאתר מעוף

יצירת חשבון באתר מאפשרת שמירת משרות מועדפות,
הגדרת סוכן חכם ושמירת קורות חיים באיזור האישי.
ההרשמה באמצעות רשתות:

או באמצעות דוא״ל: (הסיסמא תשלח אלייך במייל)

הנתונים האישיים שלך ישמשו לתמיכה בחוויה שלך ברחבי אתר זה ולניהול הגישה לחשבונך. קראו עוד בעמוד מדיניות פרטיות.

איזה כיף, הפרטים נשלחו בהצלחה!

נדבר בקרוב.
ולבינתיים, כדאי לעקוב אחרינו ברשתות החברתיות :)