fbpx

מהם בעצם מבחני התאמה? מה צריך לדעת עליהם וכיצד תעברו אותם?

בימינו יותר ויותר חברות משתמשות במבחני התאמה ומבחני כישורים ככלי משמעותי בסינון מועמדים למשרה ונעזרות בהם כדי לחזות מידת התאמה לתפקיד.
מבחנים אלו, נערכים לרב בשלבים האחרונים של תהליך המיון ובאים לבדוק את כישוריי הנבחן, להכיר את צורת החשיבה שלו ודפוסי העבודה שלו ולבחון את יכולותיו מבלי להתחשב בהכרח ברקע תעסוקתי.

למעשה מדובר במבחנים קוגניטיביים, לרוב ממוחשבים, אשר נעשים במרכזי מיון, חיצוניים או פנימיים ומשתנים בהתאם לארגון או חברה ובהתאם לאופי התפקיד.
ישנם סוגים שונים של מבחנים אשר מתחלקים לרב לכמה קבוצות: מבחני יכולת מילולית, מבחני יכולת כמותית, מבחני הסבר וניתוח ומבחנים יעודיים אשר בודקים התאמה לתפקיד אשר דורש כישורים ייחודיים כאשר רב המחבנים יכללו אלמנטים מכל סוגי המבחנים.

נושאים אשר קיים סיכוי רב שתשאלו עליהם במבחני התאמה/כישורים:

● הוראות מילוליות – מבחנים אשר באים לבדוק הבנה של הוראות מורכבות ויכולת ליישם אותן
● מבחני זכרון – בסוג מבחן שכזה יידרש הנבחן לזכור פרטים ולהשתמש במידע שלמד, מבחנים אלו מנתחים את האופן שבו אנחנו לומדים ומעבדים מידע חדש.
● אנלוגיה מילולית- מבחן זה בא לבדוק אינטליגנציה, יכולת הבנה סביבתית ויכולת הסקת מסקנות
● מבחני דיוק וזריזות- דוגמא למבחנים מהסוג הזה יכול להיות מבחן התאמת תמונות אשר בודק זריזות מחשבה, התמודדות רגשית עם לחץ ותשומת לב לפרטים.
● קריאת נתונים והסקת מסקנות – מבחן זה יכלול בתוכו ניתוח של גרפים וטבלאות,
● מבחני חשבון – לרב מבחני חשבון בסיסי, לקבל תמונה של רמת הידע של הנבחן. כאשר מתמיינים לתפקידים פיננסיים או תפקידי ניהול ייתכן ורמת החשבון הנדרשת תעלה.
● מבחני הבנה טכנית – יבקשו מהנבחן להציג ידע טכני, גלגלים שיניים, מכונות, ידע בסיסי בחשמל ועוד
● שליטה בשפה האנגלית – ידע באנגלית הוא יכולת הכרחית בימינו לעבודה כמעט בכל ארגון ובעולם אך כמובן שרמת הידע הרצויה משתנה לפי אופי המשרה ודרישות הארגון. חלק מהמשרות ידרשו להציג יכולת קריאה, חלקם יכולת ביטוי מעולה באנגלית וחלק יצפו ליכולת הבנה של חומרים טכניים, הכל בהתאם לדרישות התפקיד.

איך עליי להתכונן למבחן שכזה?
כמובן שבכל תהליך של הכנה למבחן יש אלמנט אינדיבידואלי. לכל אחד מאיתנו יש הרגלי למידה שונים ומבחני כניסה לעבודה הם לא סוג המבחן אשר אפשר ללמוד אליו בדרך שבה אנחנו נוהגים לחשוב על ללמוד למבחן אבל מה שבטוח הוא שצריך ואפילו חשוב להתכונן אליו.
הדרך הנכונה להתכונן למבחנים מסוג שכזה הוא תרגול יעיל ורב. בעזרת תרגול וחזרה על שאלות לדוגמא תוכלו להתרגל לסוג השאלות ולאמן את המוח שלכם לעבוד בצורה שהמבחן דורש ממכם בצורה זריזה ומדויקת יותר, שכן מבחנים מסוג זה קצובים בזמן וככל שתתרגלו יותר, ככה תרגישו יותר בנוח עם סוג השאלות במבחנים כאלה.
קיימים מדריכים וחוברות הכנה למבחנים מסוג שכזה הכוללים כמויות גדולות של שאלות לדוגמא.

כמו כן, מבחנים מסוג זה ידרשו מכם בדרך כלל מאמץ מנטלי מסוים ולכן חשוב מאוד שתשימו לב שאתם באים מוכנים ורעננים ככל האפשר. עייפות, מצב רוח לא טוב או תחושות לחץ יכולים להשפיע על התשובות שלכם ביום המבחן ולפגום בריכוז ומהירות התגובה שלכם.
תעשו כל מה שאתם צריכים כדי לבוא מוכנים מנטלית: תדאגו לישון כמו שצריך בלילה לפני, אל תעשו תוכניות במועד סמוך מדי למבחן שלא תגרמו לעצמם ללחץ, ביום המבחן חשוב לוודא שיש לכם מספיק זמן להגיע למבחן בזמן המתאים, שכן אם תסתבכו בהגעה זה עלול ליצור אצלכם לחץ או חרדה אשר יכולה להשפיע על התפקוד שלכם במבחן, תשתו כוס מים או שוט אספרסו לפני המבחן, כל דבר שעובד בשבילכם!

אמנם יש בימינו גם שימוש במבחנים אונליין אך הם פחות נפוצים וברוב המקרים תצטרכו להגיע למבחן פיזי במשרדי החברה או במרכז מיון חיצוני ופה נכנס לתמונה אלמנט נוסף שחשוב לזכור, והוא שהבוחנים צופים בכם במהלך המבחן, ולכן הנראות שלכם משחקת פה תפקיד. תדאגו להגיע מסודרים, בלבוש הולם ומקצועי כי הרי שפרט זה מהווה חלק מהרושם הראשוני שאתם משאירים אחריכם

איך עליי להתנהג בזמן המבחן?

● כאשר אתם מגיעים לעמדת הבחינה שלכם, קחו רגע לפני תחילת המבחן לוודא שאתם מבינים את הכללים של המבחן, כמה זמן בדיוק ניתן לכם, שאתם מרגישים בנוח עם התוכנה מולה אתם מבצעים את המבחן או כל פרט שיכול לפגוע בתפקוד או בנוחות שלכם במבחן. עדיף לשאול את הבוחנים לפני תחילת המבחן מאשר להשאר עם תחושה של חוסר ודאות כאשר השעון מתחיל לרוץ.

● קחו את הזמן לקרוא את השאלות. מבחנים על זמן יכולים להיות מלחיצים ולפעמים קיימת נטייה לנסות לרוץ דרך המבחן כדי להספיק, אך במבחני התאמה קיימות שאלות מורכבות ולכן עדיף להשקיע עוד כמה רגעים בקריאת השאלה ולוודא שאתם מבינים אותה ואת ההוראות הנדרשות מכם שלא בטעות תפספסו פרט קטן אשר עלול להכשיל אתכם.

● השתדלו לא לחשוב מחשבות כלליות על המשרה או מחשבות שליליות על תוצאות המבחן בזמן שאתם עושים מבצעים אותו. תתרכזו במבחן ובשאלות שמולכם על מנת שתוכלו לענות בצורה הטובה ביותר. יהיה לכם מספיק זמן לדאוג לזה אחרי המבחן

● אם אתם רואים שאתם מסתבכים עם שאלה מסויימת ומבזבזים עליה זמן יקר ובמידה ויש אופציה לדילוג על שאלה- השתמשו בה. כמות השאלות במבחנים מסוג זה היא גדולה בדרך כלל עדיף שתשקיעו את הזמן שלכם בשאלות אחרות אשר יניבו תוצאות טובות יותר.

● אל תשוו את עצמכם לאחרים. קודם כל, חשוב לזכור שלא כל המועמדים לעבודה בהכרח עוברים את אותו תהליך המיון, גם אם מתמיינים לאותה משרה, ולא תמיד ישאלו את אותן שאלות שמועמד אחר ישאל ולכן אין טעם לנסות להשוות את עצמכם למועמדים אחרים, שכן כל תהליך מיון הוא אינדיבידואלי והתחרות היחידה שלכם בזמן הבחינה צריכה להיות עם עצמכם.

● תשמרו על קור רוח, ריכוז ובטחון

שיהיה בהצלחה!

תוכן עניינים

משרות חמות, טיפים, וובינרים ועדכונים בדרך למציאת העבודה הבאה שלכם

שליחת קורות חיים

הדרך למשרה הבאה שלך מתחילה ממש עכשיו
מרגש? גם אותנו!

- או מילוי הטופס הבא: -

תודה

הפרטים נשלחו בהצלחה!

איזה כיף

בדקות הקרובות ישלח אלייך
sms עם פרטים נוספים

רגע... לפני שאתם הולכים,

את קורות החיים שלכם כבר שלחתם?
תנו לנו למצוא לכם את המשרה הבאה שלכם!

- או מילוי הטופס הבא: -

איזה כיף, הפרטים נשלחו בהצלחה!

נדבר בקרוב.
ולבינתיים, כדאי לעקוב אחרינו ברשתות החברתיות :)

איזה כיף, הפרטים נשלחו בהצלחה!

נדבר בקרוב.
ולבינתיים, כדאי לעקוב אחרינו ברשתות החברתיות :)

איזה כיף, הפרטים נשלחו בהצלחה!

נדבר בקרוב.
ולבינתיים, כדאי לעקוב אחרינו ברשתות החברתיות :)

איזה כיף, הפרטים נשלחו בהצלחה!

נדבר בקרוב.
ולבינתיים, כדאי לעקוב אחרינו ברשתות החברתיות :)

איזה כיף, הפרטים נשלחו בהצלחה!

נדבר בקרוב.
ולבינתיים, כדאי לעקוב אחרינו ברשתות החברתיות :)

הגשת מועמדות

הגשת מועמדות באמצעות קובץ קורות חיים:

- או מילוי הטופס הבא: -

יצירת קשר

צרו קשר וקבלו פיתרון מקיף, מקצועי ומותאם אישית לצרכים שלכם! צוות המומחים שלנו פה עבורכם.

התחברות

ברוך שובך! התחבר לחשבון שלך באמצעות רשתות:

או באמצעות דוא״ל וסיסמא:

הרשמה לאתר מעוף

יצירת חשבון באתר מאפשרת שמירת משרות מועדפות,
הגדרת סוכן חכם ושמירת קורות חיים באיזור האישי.
ההרשמה באמצעות רשתות:

או באמצעות דוא״ל: (הסיסמא תשלח אלייך במייל)

הנתונים האישיים שלך ישמשו לתמיכה בחוויה שלך ברחבי אתר זה ולניהול הגישה לחשבונך. קראו עוד בעמוד מדיניות פרטיות.

איזה כיף, הפרטים נשלחו בהצלחה!

נדבר בקרוב.
ולבינתיים, כדאי לעקוב אחרינו ברשתות החברתיות :)